Čo je mediácia?
Mediácia je mimosúdna činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor, ktorý vznikol z ich zmluvného vzťahu alebo iného právneho vzťahu. Mediácia ako metóda – s teoretickou definíciou role mediátora a špecifikovanými fázami, postupmi a technikami – je založená na prístupe zmierlivého riešenia konfliktov, smerujúceho k dohode za účasti nestrannej a neutrálnej osoby.
Princípy mediácie:
- Dobrovoľnosť
- Dôvernosť
- Nestrannosť
- Zameranie na budúcnosť
- Zmena súperenia na spoluprácu
- Sloboda v rozhodovaní
- Ukončenie sporu výhra/výhra
7-krokový model Mediačného konania
Príprava mediácie
- Podnet k mediácii/informatívne stretnutie
- Úvod spoločného stretnutia
- Začatie mediácie v zmysle zákona o mediácii 420/2004 Z.z.
Priebeh mediácie
- Rekonštrukcia sporu/neprerušovaný čas
- Definovanie sporu
- Hľadanie riešení
- Ukončenie mediácie
Postup po ukončení mediácie
- Je na dohode zúčastnených
Kto je mediátor?
Musí to byť nevyhnutne právnik? Psychológovia a sociálni pracovníci namietali, že mediácia nie je o práve, ale o riešení konfliktu – podstatnou charakteristikou je komunikačná zručnosť, základné vedomosti z oblasti psychológie a medziľudských vzťahov, najmä oblasť konfliktov. V roku 2004 sa presadil model, že mediátor nemusí byť právnik, ale musí mať dlhú odbornú prípravu. Odborná príprava mediátorov, viac tu
Rola mediátora
Úlohou mediátora je:
- Oboznámiť účastníkov mediačného stretnutia ako proces prebieha
uistiť účastníkov, že každý z nich dostane priestor na vyjadrenie – svoj neprerušovaný čas - Udržiavať komunikáciu zameranú na spor a jeho riešenie
- Pomáha vyjasniť a identifikovať jednotlivé body sporu s cieľom vyjadriť vlastné prežívanie udalosti sporu každého účastníka
- Podnecuje diskusiu
- Pomocou vhodných otázok pomáha sprostredkovať rôzne perspektívy videnia sporu
Úlohou mediátora nie je:
- Radiť
- Robiť rozhodnutia v mene účastníkov
- Nerozhoduje o správnosti alebo nesprávnosti riešenia
- Nehodnotí
- Neposkytuje právne, finančné alebo iné odborné služby (mediátor po dohode s účastníkmi prizve špecialistu, experta, ak to vyžadujú okolnosti sporu)
Spory vhodné na mediáciu:
Občiansko-právne vzťahy (susedské, dedičské, vlastnícke a spoluvlastnícke)
Rodinnoprávne vzťahy (úprava striedavej starostlivosti o deti, vyživovacia povinnosť voči rodičom, spolunažívanie partnerov, manželov, ...)
Obchodnozáväzkové vzťahy (komerčná oblasť, vnútropodnikové vzťahy, dodávateľsko-odberateľské spory, ...)
Pracovnoprávne vzťahy (podriadený/nadriadený, medzi zamestnancami navzájom, nedodržiavanie kolektívnych zmlúv, všetko čo sa týka pracovného pomeru)
Užitočné linky:
Zákony:
- 122/2013
- 420/2004
- 391/2015
- 327/2005
- 337/2001 vyhláška