Mediácia

Čo je mediácia?

Mediácia je mimosúdna činnosť, pri ktorej osoby zúčastnené na mediácii pomocou mediátora riešia spor, ktorý vznikol z ich zmluvného vzťahu alebo iného právneho vzťahu. Mediácia ako metóda – s teoretickou definíciou role mediátora a špecifikovanými fázami, postupmi a technikami – je založená na prístupe zmierlivého riešenia konfliktov, smerujúceho k dohode za účasti nestrannej a neutrálnej osoby.

Princípy mediácie:

  • Dobrovoľnosť
  • Dôvernosť
  • Nestrannosť
  • Zameranie na budúcnosť
  • Zmena súperenia na spoluprácu
  • Sloboda v rozhodovaní
  • Ukončenie sporu výhra/výhra

7-krokový model Mediačného konania

Príprava mediácie

  • Podnet k mediácii/informatívne stretnutie
  • Úvod spoločného stretnutia
  • Začatie mediácie v zmysle zákona o mediácii 420/2004 Z.z.

Priebeh mediácie

  • Rekonštrukcia sporu/neprerušovaný čas
  • Definovanie sporu
  • Hľadanie riešení
  • Ukončenie mediácie

Postup po ukončení mediácie

  • Je na dohode zúčastnených

Kto je mediátor?

Musí to byť nevyhnutne právnik? Psychológovia a sociálni pracovníci namietali, že mediácia nie je o práve, ale o riešení konfliktu – podstatnou charakteristikou je komunikačná zručnosť, základné vedomosti z oblasti psychológie a medziľudských vzťahov, najmä oblasť konfliktov. V roku 2004 sa presadil model, že mediátor nemusí byť právnik, ale musí mať dlhú odbornú prípravu. Odborná príprava mediátorov, viac tu

Rola mediátora

Úlohou mediátora je:

  • Oboznámiť účastníkov mediačného stretnutia ako proces prebieha
    uistiť účastníkov, že každý z nich dostane priestor na vyjadrenie – svoj neprerušovaný čas
  • Udržiavať komunikáciu zameranú na spor a jeho riešenie
  • Pomáha vyjasniť a identifikovať jednotlivé body sporu s cieľom vyjadriť vlastné prežívanie udalosti sporu každého účastníka
  • Podnecuje diskusiu
  • Pomocou vhodných otázok pomáha sprostredkovať rôzne perspektívy videnia sporu

Úlohou mediátora nie je:

  • Radiť
  • Robiť rozhodnutia v mene účastníkov
  • Nerozhoduje o správnosti alebo nesprávnosti riešenia
  • Nehodnotí
  • Neposkytuje právne, finančné alebo iné odborné služby (mediátor po dohode s účastníkmi prizve špecialistu, experta, ak to vyžadujú okolnosti sporu)

Spory vhodné na mediáciu:

Občiansko-právne vzťahy (susedské, dedičské, vlastnícke a spoluvlastnícke)

Rodinnoprávne vzťahy (úprava striedavej starostlivosti o deti, vyživovacia povinnosť voči rodičom, spolunažívanie partnerov, manželov, ...)

Obchodnozáväzkové vzťahy (komerčná oblasť, vnútropodnikové vzťahy, dodávateľsko-odberateľské spory, ...)

Pracovnoprávne vzťahy (podriadený/nadriadený, medzi zamestnancami navzájom, nedodržiavanie kolektívnych zmlúv, všetko čo sa týka pracovného pomeru)

Zákony:

  • 122/2013
  • 420/2004
  • 391/2015
  • 327/2005
  • 337/2001 vyhláška